Sådan slipper du fri af dine begrænsende overbevisninger

0
134
Foto: Frankie Cordoba, Unsplash

Der er alt for mange mennesker, som lider under stress, enten er direkte syge eller jævnligt har symptomer. Hvorfor sker det for så mange? Det vil jeg sætte fokus på i denne blog.

Igennem vores opvækst formes vi af det, vi ser og oplever. Vi tror, at det er virkeligheden. Vi danner os et verdensbillede og begynder at tro på – helt uskyldigt – at vores version er det sande billede.

“For mit eget vedkommende voksede jeg op med den tro, at jeg skulle være den stille og nærmest usynlige, som blot var til stede, men uden at gøre noget væsen af mig”

Nogle børn/unge vokser op og udvikler en tro på, at de ikke er ligesom de andre i klassen. Alene det, at det unge menneske begynder at tro dette, kan betyde at vedkommende trækker sig ud af det sociale i klassen, og på den måde kan blive meget ensom og måske også et offer for mobning.

Reelt kan de overbevisninger, vi laver om os selv, give sig udtryk i alle mulige begrænsninger for et frit liv. Det kan f.eks. også være, at vi tror, at vi er dumme, at der ikke er nogen, der kan lide os, og at vi ikke er i stand til at bage en kage eller tusindvis af andre større og mindre ting.

Hvad har stress med vores begrænsende overbevisninger at gøre?

De mange overbevisninger, vi tager til os igennem livet, er tanker, som bliver ved at være i os. De er hele tiden klar til at poppe op i bevidstheden, hvis den rette situation opstår. Jo flere overbevisninger, desto flere tanker.

Når dette tankemylder, som vi – helt uskyldigt – har accepteret er i os, og hele tiden kører rundt i vores hoveder, sker der på et tidspunkt en overophedning. Tankemylderet kan give sig udtryk i lavt selvværd, stress, angst, fobier og meget andet.

Du kan sammenligne det med at du er ude og køre i en bil, hvor motorvarmen pludselig stiger og vises i det røde felt. Trykker du så speederen længere i bund, eller holder du ind hurtigst ind til siden, og lader motoren få hvile. Det samme gælder for tankemylderet.

Når der er overload af tanker, hjælper det ikke at fylde flere på. Mange velmenende råd til folk med et tankemylder, går på at forsøge sig med diverse programmer. Nogen gange hjælper de programmer rigtig fint, men andre gang forøger de tankemylderet, fordi du hver dag skal huske, at lave den ekstra vejrtræknings-/yoga øvelse eller noget andet.

Jeg vil godt understrege, at det tiltagende tankemylder sker – helt uskyldigt – fordi vi ikke ved bedre.

Vær til stede i nuet

Hvis vi i stedet retter fokus på nuet – og arbejder på at se verden uden de begrænsende filtre, vi har lagt på os selv igennem livet – vil vi se, at vi har et potentiale og muligheder, som er uendeligt meget større, end hvad vi har kunnet forestille os.

Hvorfor gør vi så ikke bare sådan?
Fordi de overbevisninger, vi har taget til os, virker rigtige på os. Vi har opbygget vores version af, hvordan vi oplever livet, siden vi var børn, så derfor kan det være svært at skulle give slip på det velkendte.

Så du skal gøre op med dig selv

Vil du fortsætte med det liv, du har nu, eller er du nysgerrig på, hvad livet også kan være?

Du kan hjælpe dig selv, ved at sætte tid af til at være alene og fordybe dig i en bog eller en hobby. Læg al elektronik væk og beskæftig dig kun med den ene ting.

Lær at lede tankerne hen på noget andet, noget godt. Foto: Allef Vinicius Ig Seteales, Unsplash

Sådan finder du ro i dit tankemylder

Hvordan kan du så komme videre?
Du skal erkende, at tanker nu en gang kun er tanker. Tanker synes at være virkeligheden, men det er kun takket været de følelser, som følger med tankerne.

Prøv en gang at mærke efter en følelse i din krop. Tænk så på noget helt andet, noget godt. Du vil konstatere, at følelsen nu er væk, fordi tanke og følelse hænger sammen.
Når du har erkendt, at dine tanker kan skifte på et splitsekund, er næste skridt, at du også blot kan lade tanker passere, uden at gøre noget aktivt ved dem. En tanke er kun en tanke, indtil du giver den et fokus.

Derefter kan du finde ind i den ro, som opstår, når du er fuldt fokuseret i nuet.
For at du kan få en fornemmelse af, hvad jeg mener med ro i sindet, kan du fokusere på én ting. Det kan være, at du kan lide at lægge puslespil, så fordyb dig i det. Det kan være, at du kan lide at spille kort, så find noget at spille kort med og virkelig fokuser på spillet.

Der er en historie omkring dette, som mange kan nikke genkendende til:

Til en familiesamling kommer den ældre gigtplagede bedstemor, som er nødt til at bruge sin stok for at komme frem. Hun klager jævnligt over smerter. Men når kortene kommer frem, ryger stokken til side, og mens spillet er i gang, hvor hun udelukkende fokuserer på spillet, så er er ingen smerteytringer. De kommer først igen, når spillet er ovre. Jeg har oplevet den historie selv.

Kontakt mig, hvis du vil have en personlig guide til at finde ro i dit tankemylder. Jeg har taget mine første lange skridt i den retning, og har mange flere foran mig.

DEL
Tidligere artikelStyrer din fobi dit liv? Så let slipper du af med den
Næste artikelJeg har testet det nye stamcelleplaster fra LifeWave
Kim Brems har siden 2015 arbejdet med at finde ind bag stress og ind i den indre ro. Det er lykkedes ganske godt, så han nu udelukkende arbejder med mennesker/organisationer og guider dem i samme retning. Forud har Kim uddannelser som kinesiolog, stresskonsulent og NLP. Siden 2015 har Kim uddannet sig hos en række coaches, som er funderet i de såkaldte 3 principper. Læs mere på www.3pdk.org / www.3pgc.org. Kim Brems deler her på bloggen sine erfaringer – human to human. Kun på den måde kan vi alle opnå højere livskvalitet og større sundhed. Få mere at vide om Kim Brems på www.kimbrems.dk.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here