10. sunde vane: Ta’ cyklen i kampen mod kræft

0
81
Foto: Brian Harris, Unsplash

1. sunde vane: Jagten på flere fuldkorn er gået ind
2. sunde vane: Snup en aktiv pause på arbejdet
3. sunde vane: Drop forarbejdet kød
4. sunde vane: Bevæg dig 30 min. dagligt
5. sunde vane: Pas på vægten
6. sunde vane: Undgå rygning

7. sunde vane: Har du tjekket dine modermærker?
8. sunde vane: Sådan kan du snige NOK frugt og grønt ind i din kost
9. sunde vane: Undgå alkohol

Min deltagelse i 10-kampen har givet mig lutter gode input til små forandringer i hverdagen, der kan gøre en stor forskel på den lange bane i kampen mod kræft.

Den sidste gode vane handler igen om bevægelse. Tidligere i 10–kampen handlede det om fysisk aktivitet i job- og fritidstimerne. Nu handler det om at få transporttid forvandlet til bevægelse: Find cyklen frem og brug den til de korte ture.

For en meget stor del af danskerne er inaktivitet desværre dagligdag. Hele 30-40 procent af danskerne kan karakteriseres som inaktive. Når man ved at 1 ud af 100 kræfttilfælde skyldes fysisk inaktivitet, så er det jo bare med at snige det ind, hvor man kan. Der er flere og flere, der cykler de lange ture – dem ser vi alle vegne i gadebilledet. Men hvad med os helt almindelige danskere, der ikke er hoppet på spandex-bølgen? Giver det mening, at vi skifter bil/bus/tog ud med cyklen på de korte distancer?

Ja, bestemt. I følge Tacyklen.dk så kan vi årligt undgå:

  • 4.500 dødsfald
  • 100.000 indlæggelser
  • ca. 3 mio. fraværsdage

… HVIS vi – vel at mærke – bruger cyklen som transportmiddel.

Hele 31 procent af os vil gerne bruge cyklen mere, men undskyldningerne står ofte i kø: Vejret, tiden, indkøb på hjemvejen osv. Her må jeg se indad. Jeg bor meget tæt på mit job, og jeg bruger bilen rigtig meget – som i virkelig meget. Jeg kan lande på jobbet 4 minutter, efter bilen er startet – alternativt 14 minutter på cyklen. Og jeg skal jo virkelig tit skynde mig hjem til en eller anden aftale. Er det virkelig de 10 minutter, der gør forskellen?

Jeg cykler mod kræft

Allerede da 10-kampen opfordrede til bevægelse i job- og fritidstimerne valgte jeg at skifte til cykel. Det var april, og jeg gav mig selv udfordringen med, at jeg skulle cykle hele måneden. Det tager jo 21 dage at ændre en vane siger man, så her var muligheden for at bruge april som vendepunkt.

Og det skete! Jeg elsker mine cykelture nu. Det er fantastisk lige at snuse morgenluften ned i lungerne og på hjemturen lade dagens job blæse ud af hovedet. Jo, jo, tænker du nok – nu har sommeren jo også været fantastisk. Og enig – det er nemmere på en solskinsmorgen, men der har været regnvejrsdage, og jeg er stadig på cyklen. Der har selvfølgelig været enkelte bildage, når logistikken krævede det, men ellers holder den nu stille hjemme på bopælen.

Nu gælder det om at holde fast. November er den måned, hvor de fleste sætter cyklen tilbage i skuret og putter sig i bil eller bus/tog med halstørklædet viklet om halsen. Det er ikke frisk luft, der gør os syge. Tværtimod er det et boost til immunforsvaret at fortsætte på cyklen – bare påklædning er i orden.

Udover kræft reducerer motion også risikoen for hjerte-kar-sygdomme, ligesom det har positiv effekt i forhold til at undgå demens, diabetes, overvægt, knogleskørhed, forhøjet blodtryk og kolesterol, træthed og depression.

Jeg vil lade min cykel stå forrest i skuret, så den er nem at få fat i også, når de kolde våde dage rammer for alvor.

Hvis du ikke bor så tæt på job, som jeg gør, så tænk i muligheder. Tag cyklen til stationen, eller tag cyklen med i toget og stå af en station før, og brug cyklen det sidste stykke. Om ikke andet så på hjemvejen, hvor et herligt bad kan vente hjemme, når du har trampet derudaf.

Lad de gode vaner gå i arv

Det gode er også at man hurtigt bliver et forbillede for ens børn og unge. Flere og flere børn bliver kørt i bil til skolen nu (tallet er faktisk steget med 200 procent gennem de seneste 30 år). Vi fratager dem simpelthen muligheden for at cykle og dermed få motion og ikke mindst lære at blive gode cyklister i trafikken. Bare fordi det ofte er nemmere for os voksne.

Vaner fra barndommen ryger lige med ind i teenageårene, og nu er det svært at få dem motiveret til komme i gang. Det hjælper gevaldigt når de ser, at mor nu også står klar til vind og vejr med hjelm på. Hele 68 procent af voksne, der cykler, har det med fra barndommen. Så lad os give vores børn og unge en god vane.

Cyklen spare både penge og CO2

Udover alle de skønne gevinster cykelturen har for os hver især fysisk, så er der også en økonomisk gevinst og en miljømæssig gevinst.

En gennemsnitsdansker kan spare kr. 5.000 om året ved at lade bilen stå på de korte ture.

Hvis vi bare cykler 1 % flere ture, så kan vi spare 16.000 ton CO2 svarende til 71 biler, der kører i døgndrift i et helt år.

Jeg synes sørme, det er en udfordring at finde undskyldning for at hoppe tilbage til min bilvane.

Hvad med dig?

Tak for kampen og rigtig go’ fornøjelse med at holde fast i de gode vaner.

DEL
Tidligere artikelHar dine KERNE-overbevisninger taget magten i dit liv?
Næste artikelUndgå røde knopper og hudskader ved barbering (Del 6)
Mai-Britt Bækgaard interesserer sig for kroppen, sundhed og at leve godt med kronisk sygdom. Mai-Britt har været 28 år i den finansielle verden med fokus på tal og fakta. Men det alternative har stor interesse, da Mai-Britt selv prøver at leve medicinfrit. Mai-Britt er forhandler af LifeWave. Hun er desuden BARS-behandler og passioneret omkring anti-inflammatorisk kost. Ligesom de fleste af os elsker at anbefale noget godt, vi har oplevet (en by, en café osv.), så elsker Mai-Britt at dele erfaringer og hjælpe andre til et sundere liv. Kontaktinfo: maibodydk@gmail.com og Facebook-siden MaiBody.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here