Lavt selvværd? 9 symptomer du bør tage alvorligt

0
92

”Jeg er vildt dårlig, og slet ikke lige så god, som alle de andre. Jeg føler slet ikke, de andre kan lide mig. Min mening tæller alligevel aldrig, så jeg føler ikke, at jeg er en del af nogen gruppe.”

Måske kender du disse følelser? Og du kender måske også den ‘lille djævel’ på skulderen, som får de negative tanker frem?

Rigtig mange mennesker kæmper med lavt selvværd. For de fleste starter de i teenageårene, men mange kæmper også med dårligt selvværd som voksne, for vi slipper jo ikke bare sådan af med det, selv om vi måske er bedre til at skjule det. Nogle af os oplever det sågar også hos vores børn, når de bliver teenagere eller er i starten af 20’erne. Det påvirker os så igen som forældre, fordi vi gennemlever vores egen tid som teenager igennem vores barn. Og det gør faktisk ondt.

Men hvad er symptomerne på lavt selvværd? Og hvad kan du gøre ved det? Og hvad kan du opnå som menneske ved at styrke selvværdet? Det kigger jeg nærmere på her.

Handler det om, at du skal hjælpe din søn eller datter (måske så du skåner dem lidt for dine egne oplevelser), så er der også gode råd at hente her.

9 symptomer på lavt selvværd du måske genkender

1. Du siger ikke din egen mening

Har du lavt selvværd, så har du måske også en vigende adfærd, når du er sammen med andre mennesker som dine venner, din familie eller kolleger på dit arbejde. Måske skjuler du din egen mening, men nikker bare til hvad de andre siger og mener. Sandheden er bare at du måske slet ikke er enig i det, de siger.

2. Du vælger bevidst at undertrykke dine egne behov

Du vil ikke sige din mening, så du gør bare som de andre gør. Det betyder, at når dine venner foreslår noget, så følger du bare med, selvom du måske ikke har lyst. Du foreslår aldrig selv noget, og fortæller aldrig hvad du gerne vil.

3. Du lyver, hvis der er nødvendigt

Har du sagt ja til en aftale, men fortryder, så lyder du gerne for at slippe ud af den. Du kan nemlig ikke overskue at høre de andres meninger. Selv om det ikke er rigtigt, så siger du at du har travlt, at du ikke nåede bussen; at du sov over dig; at du ikke kan overskue noget i dag osv. Undskyldningerne kan være mange.

4. Du er ekstrem selvkritisk og negativ

Selv om du rent faktisk klarer dig godt i skolen, til en eksamen, er rigtig god til at spille på et instrument, så føler du sig slet ikke lige så god som alle andre. Du føler dig dårlig. Måden du tænker på og taler om dig selv er hele tiden negativ. Så du kan ikke undgå at blive skuffet over dig selv, når der er det mindste, som ikke er perfekt.

5. Du stiller konstant meget HØJE krav til dig selv

6. Du er EKSTREM sårbar

Hvis du får du skæld ud, nogle ikke er tilfredse med det du har lavet, eller du bliver gjort grin med i andres påhør, bryder din verden meget hurtigt sammen. Du bliver rigtig ked af det og føler dig personligt ramt. Du føler dig komplet uduelig.

7. Du vælger ofte at ‘springe over, hvor gærdet er lavest’

Måske springer du slet ikke !

8. Du overholder IKKE dine aftaler

Du overholder hverken aftaler, du indgår med andre, eller dem, du indgår med dig selv.

Nogle skjuler lavt selvværd bag en meget udadvendt og dominerende facade. Foto: Unsplash

9. Du skjuler dit lave selvværd ved at føre dig frem

Du kan godt have lavt selvværd, selv om de ikke lige genkender de første 8 punkter. Vi har jo alle forskellige måder at reagere på.

Måske er du meget udadvendt, og netop din udadvendthed er din måde at skjule dit lave selvværd. Du fører dig i stedet frem i selskaber eller vennekredse. Fremstår du udadtil som en person med selvtilliden i orden, kan du måske finde på at mobbe andre, du fortæller andre, hvad der er rigtig og forkert, og hvordan de bør opføre sig (som en lille politibetjent). Ja, det kan altså også dække over lavt selvværd.

Hvad er lavt selvværd?

Lavt selvværd er en helt grundlæggende en følelse af, at du er mindre værd end de mennesker du omgås. Det kan være dine venner, dine søskende og din familie.

De negative tanker kan blive en nedadgående spiral. Negative tanker, som fylder mere og mere i dit liv. Du føler dig håbløs til det hele. Du er jo ikke god til noget, og du kan ingenting. Klarer du dig rigtig godt, så bilder du dig ind at du er heldig, men du tror stadig på at nogen, vil ‘afsløre’, at du i virkeligheden ikke kan noget. Du føler slet ikke, du evner noget som helst.

Det er ganske enkelt noget møg. Jo flere at disse negative tanker, du akkumulerer, desto mere tror du rent faktisk på at de er sande. Din hjerne er overbevist om, at du er mindre værd. Dit lave selvværd påvirker din adfærd. Du har ikke tillid til, at du kan udrette noget godt.

Har du lavt selvværd er du mere disponeret for at få en depression, udvikle en spiseforstyrrelse, begynde at skære i dig selv (cutting), blive misbruger, få OCD, angst, eksamensangst eller lignende.

Rigtig mange, som har det svært som unge, får det svært som voksne. Derfor bør du stoppe den negative spiral i tide.

Foto: Gian Cescon, Unsplash

Slip af med dit lave selvværd

1) Fortæl nogen tæt på dig, at du har det svært

Det bedste, du kan gøre, er at være åben over for andre, at du har det svært. Få talt med nogen om det – og gerne med det samme. Det kan være en god veninde, et familiemedlem, din partner eller er du ung, så dine forældre. Husk på at folk omkring en sjældent ved, hvordan man går og har det indeni. Så ofte vil du kun møde forståelse og at folk ønsker at hjælpe og give dig plads til at tale om det.Er du barn/ung og synes bare slet ikke det er nemt at åbne snakken med dine forældre, så find en anden voksen at tale med. Måske også tal med en god veninde.

2) Få professionel hjælp

Familie og venner og forældre kan være gode at tale med, men ofte forstående, men det er ikke altid de kan gøre andet end at lytte. Derfor er det en rigtig god ide at hente hjælp hos professionel behandler. En professionel kan noget helt andet end venner og familie og ofte er det lige netop det, der skal til, før du får det bedre.Når jeg selv hjælper unge mennesker eller voksne, som kæmper med selvværdet, så lærer jeg dem altid noget teori om, hvordan vi mennesker fungerer – især når vi har lavt selvværd. Jeg kigger også på din persontype, så du kan lære noget om dig selv og din adfærd. Her anvender jeg Enneagrammet, hvor du får lavet en profilanalyse. Min viden bruger jeg til at fjerne ‘dine skeletter i skabet’ – dvs. overbevisninger og holdninger, som er uhensigtsmæssige. Ofte anvender jeg hypnose.

3 fantastiske gaver ved at få et højere selvværd

Målet er naturligvis at få et højt selvværd. Men du vil også opleve, at det at arbejde med dit selvværd kommer til at gøre en kæmpe forskel for dig. Det er en gave for livet, fordi du får indsigt i dig selv, og dermed bliver et gladere menneske.

1) Du får en grundfølelse af at du er god nok

Du sætter pris på dig selv på en helt nye måde. Du er i balance og hviler i dig selv, lige meget hvad andre siger og tænker. For du er god nok – ikke kun i kraft af det, du kan og om du har præsteret godt ved den seneste eksamen. Du er god nok, fordi du er dig.

2) Du bliver meget mere robust

Når du har lavt selvværd, så kan din verden falde sammen på et øjeblik. Du er helt ekstrem følsom over for andre mennesker. Alt hvad de siger og gør bliver målt og vejet, og du tager det meget nært, hvis der er det mindste som du ‘misfortolker’ som kritik af dig. Når du får mere selvværd, følger også at du bliver et mere robust menneske. Du griner bare og siger PYT. Din verden går ikke under, hvis eksamen bare ikke går særlig godt, og du kan håndtere modgang. Du bliver selvfølgelig ked af det, men forskellen er at din verden ikke bryder sammen.

3) Du er realistisk omkring dig selv

Du ved inderst inde, at du er o.k. – også de dage, hvor du er meget ked af det. Det vigtige er, at du ikke længere overbeviser dig selv om, at du er et dårligere menneske end andre. For du ved jo godt at det ikke passer.

DEL
Tidligere artikelBekymret? Hjælp din teenager til at være i balance
Næste artikelJeg har taget skridtet og bliver veganer
Thomas Anglov kalder sig træner i det personlige lederskab. Han hjælper teenagere, unge, forældre og ledere i at balancere og navigere i livet og i karrieren. Thomas har en stor interesse i den menneskelige hjerne og menneskers adfærd. Han har en baggrund som forsker og farmaceut, men er qua sin store interesse for hjernen også EU-certificeret som neurovidenskabelig hypnotisør (behandling af angst, fobier, traumer, lavt selvværd og meget andet). Han er desuden certificeret Enneagram Master Coach. Læs mere om Thomas på thomasanglov.dk | +45 4244 5050 (mobil) | +45 5780 1010 (fastnet) | thomas@anglov.com

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here