WinFit Update 5: Aktiv ferie, elevatorvægt og fedttab målt i kilo

2
211

WinFit start: Din guide til fedttab og flot krop
WinFit update: Sådan har Hanne tabt 2,9 kg på 10 dage

WinFit update 2: Hanne er top motiveret!
WinFit update 3: I gang med body toning
WinFit julespeciale med and og flæskesteg
WinFit update 4: Nyt år – med ny krop

Et par måneder er gået siden sidste rapport fra Hannes rejse med WinFit og hendes Body Toning. Vil du læse mere om Hannes rejse og min tips undervejs, så læs eller genlæs evt. mine foregående indlæg om brugen af Winfit-systemet:

Update 3: Her diskuterer jeg valget af fedtstoffer, kulhydrater og valg af protein

Update 4: ”Nyt År Ny krop”. Her beskriver jeg, hvilken effekt sukkerindtag/det skjulte sukker har på kroppen og dermed vores ønske om at tabe os – eller som her med WinFit, ønsket om at konvertere de uønskede fedtdepoter til ren muskelmasse. En såkaldt Body-toning.

Rejsen med WinFit startede netop fordi Hanne drømmer om at få tonet kroppen. Derfor har hun valgt at prøve WinFit-systemet i seks måneder. Som fortalt i tidlige indlæg, så begyndte Hanne rejsen med WinFit med en startvægt på 79,4 kilo. Hendes drøm er, at nå ned på ca. 72 kilo. Hun har nu været i gang i 22 uger.

I mit foregående indlæg, antydede jeg, at vi eksperimenterer lidt med systemet. Vi føler ikke systemet slavisk, som anbefalet af LifeWave, fordi Hanne skal have lært at klare sig uden WinFit i dagligdagen. Det er også med tanke på, at Hanne og familien i januar skulle på en længere ferie til Østen.

Hanne fortalte mig, at hun ville tage det ”lidt løst” under ferien. Hun ville prøve at holde fast i plastrene: WinFit-plastret om dagen og Carnosine-plaster om natten. Hun mente dog, at det nok ville komme til at knibe for hende at holde det otte timers-kostvindue under ferien. Hun ville prøve, at tage Corsentials-tilskuddet om aftenen, så godt hun formår. Men vi kender det alle, når først man sætter fødderne – her var det i sandet – så sker der noget helt andet. Og sådan blev det! Ferien var dejlig. Stedet var ikke langt fra ækvator med varme, vand og en helt anden kost og med et liv langt væk fra hverdagen. De facto blev, at plastre kom på som aftalt, men kostvinduet blev ikke praktiseret og Corsentials om aftenen ”blev glemt”.

Jeg fik Hanne til at hoppe på vægten inden afrejsen. Den viste vægtmæssigt, at hun stod stille på 75,4 kg – samme vægt som ved 12 uger! Med en fedtprocent på 29,3 og med vægtet fedt på 20,76 kg.

OBS! For nye læsere – se de tidligere indlæg i serien for diverse udregninger. Vi bruger fedtberegneren fra ”beregnbmi.dk” – tryk på: ”beregn fedtprocent.”. Dette er en beregner til almindelig husmandsbrug. Vil du nørde og gå mere videnskabeligt til værks, så anbefaler jeg, at konsultere en behandler eller terapeut, som tilbyder en mere valid In-body analyse for fedtprocent/vægtet fedt/knoglevægt/muskelmasse.

Hannes nye sunde danske kostvaner

Jeg ønsker Hanne god ferie og fortæller hende, at nu må alt stå sin prøve – at der kommer lidt ferie ind over; at den gode start på WinFit har bragt hende fine resultater og har givet hende øget indsigt i kost og valg af alternative indtag kostmæssigt for hele familien. De nye og gode vaner skal gerne være med til, at hun holder vægten nogenlunde. Især på brød og sukkerfronten, har Hanne ryddet godt op. Det hvide brød er helt slut. Hanne har også valgt at nedtone brød generelt og får hovedsageligt sine kulhydrater fra det friske grønne og de langsomt nedbrydelige og grove grøntsager.

På proteinsiden, har familien fået indført bønner, kigærter og linser i retterne. En god og fin og sund proteinkilde, som sammen med krydderier og andet kan varieres i det uendelige. Dette giver god mening for hende – med tanke på, at skal man have fat i sine uønskede fedtdepoter, så går det ikke, at man kostmæssigt lægger en masse tomme kulhydrater ind foran fedtet. Som jeg har nævnt tidligere tager disse pladsen foran fedtet i din forbrænding og bruges først, da kulhydrater er lettere tilgængeligt brændstof for din forbrænding og energiudtag.

Også det tilsatte sukker i konsumvarer, holder Hanne og familien nu godt øje med (Genlæs evt. mit indlæg:” WinFit med And og Flæskesteg” samt indlægget: ”Nyt År Ny Krop”). Her kommer jeg med mit bud på, hvordan sukkeret og særligt, hvordan det tilsatte/skjulte sukker, laver en ganske pæn ravage i vores krop. Ønsker man at vægtreducere, er dette særlig interessant at se på sit sukkerindtag.

Østens kulinariske og sunde køkken

På ferien får familien en anderledes kost end hjemme. Kosten i Østen byder dem på en del karryretter, mange grøntsager, ris, fisk, kylling og kun lidt kød fra de firbenede. Hertil en del frugt, mest om morgenen. Bemærk at mejeriet stort set er fraværende. Smør, ost og mælk bruges ikke i køkkenet. Der er heller ikke megen brød, men næsten altid en form for æg om morgenen i form af en omelet med de stærke og varmende krydderier- chili, kanel, gurkemeje, kommen, nelliker, sort pepper, kardemomme m.m. Krydderier, som videnskabelig bevist, hæver kropstemperaturen og booster forbrændingen. Mange linseretter og grøntsager, boghvedepandekager og ofte med lidt fisk fra dagen før.

Morgenmaden i Østen er således ofte det samme som fra aftenen før, kombineret med æg, eventuelt pandekager på boghvede med linser, fisk og æg, kylling-curries – hertil frugt, te og kaffe og altid vand.

Overordnet er det en kost, stort set baseret på fravær af, hvad jeg plejer at kalde ”De tre hvidevarer” – det vil sige sukker, mel og mejerivarer. Noget, der overrasker familien, men som de hurtigt vender sig til. Det søde til børnene, bliver den dejlige frugt, der er masser af overalt: Ananas, papaya, bananer og mango.

Aktiv ferie med minusser OG plusser

Hanne og familie får en aktiv ferie. De svømmer, vandrer og føler sig slet ikke stressede. De kan slappe af og drikker oven i købet masser af vand grundet varmen. Yes, tænker jeg.

Som ventet, blev ferien i Østen tre uger med dog kun med et blandet brug af WinFit. Plastrene kom på stort set hver dag og et par enkelte breve Corsentials blev indtaget; men det otte timers kostvindue blev ikke overholdt (Læs om ”kostvinduet” i mit tidligere indlæg: WinFit Update: ”Sådan har Hanne tabt 2,9 kg på 10 dage”).

Status, hvor kosten i tre uger har været en anden:

Minusser:

  • Hanne har ikke holdt sit kostvindue, fordi hun gerne ville hygge sig sammen med familien, uden at være bundet af kostvinduets rammer
  • Har ikke fået drukket Corsentials – kun ganske få gang.

Plusser

  • WinFit-plaster om dagen og Carnosin-plaster om natten er påsat fast i de tre uger
  • Hun har følt sig godt tilpas og har nydt varmen og den fremmede mad med mange krydderier
  • Ingen stress og med mange gåture/vandre- og klatreture
  • God søvn og hvile og med masser af vand.


Elevatorvægt – hvad pokker er nu det?

WinFit-plastrene er nu slut. Hanne har ikke fået købt ny forsyning, og jeg anbefaler at køre videre med Energy Enhancer-plasteret. Det giver en øget forbrænding på ca. 22 procent og må være stand-in for WinFit, indtil en ny forsyning ankommer.

Vi har aftalt at prøve det af, da Hanne efter de seks måneder gerne vil stoppe med systemet og prøve at klare sig selv og holde vægten. Hanne bruger dog fortsat Carnosine om natten sammen med Corsentials. Af og til har hun måtte tage sin Corsentials om morgenen. Det er også anbefalet af LifeWave, hvis man af forskellige grunde ikke kan tage den om aftenen. Anbefalingen er dog en time før sengetid for Corsentials – her restituerer kroppen, forbrændingen sker om natten og de gode komponenter fra råmælken, med dets muskelopbyggende egenskaber, virker optimalt under hvile.

Ved hjemkomst viser vægten 74,3 som er en rigtig fin vægt efter en lidt ustabil brug af systemet. Herefter cykler vægten lidt frem og tilbage op og ned, med ca. 12-1300 gram og er igen nede på 74 kilo 14. dage senere. Hvad mon dette skyldes, spørger hun?
Jeg har i et tidligere indlæg sat fokus på, hvorfor vægten svinger ved vejningen. Jeg anbefaler, at vurdere på uger eller på 14 dages basis, da der er en del usikkerhed. Over ca. tre uger her i februar, svinger Hannes vægt en del:

Uge 1: 74,3 kg
Uge 2: 75,6 kg
Uge 3: 74,0 kg

Herefter stiger vægten igen til 75,7 på 20. dagen efter hjemkomsten! Dog kommer der flere og flere vejninger ned mod 74 kilo – og dette er vi begge ret begejstrede over.
Hanne spørger mig, hvad denne ”elevatorvejning” skyldes? Vi får en samtale om livsstil – på ferie og i en dagligdag hjemme. Med vaner og uvaner og med hjemkomstens genindførelse af tidligere hjemlige madvaner; de gode og mindre gode, som i en hverdag igen, sniger sig ind.

Det er svært, at holde kursen hele tiden, siger Hanne, der prøver alt hun kan. Hun synes, at det er meget interessant, at man kan tage på ferie og ”sjuske” med systemet, og så komme hjem og have samme vægt, som da man tog af sted.

Fra at være hjemkommet og føle sig totalt fit, føler Hanne 14 dage senere at hun får et tilbagefald på vægten. Vi taler derfor om det grundlæggende, hun allerede har ændret, om effekten af WinFit, om hverdagen i familien, om motivation og om at få resten af familien med. Uvaner smitter er vi enige om, og særligt for en familie med børn, kan der være store udfordringer. Det med pludselig at være tilbage i tidligere vaner, kulde, dansk mad – hygge og vin, og en hverdag med stillesiddende arbejde på en stol i en 37 timers arbejdsuge! Mange faktorer er i spil, bliver vi enige om.

Jeg fortæller også, at noget, som også er i spil, er VAND. Meget vand kan være bundet i vævet – det såkaldte ekstracellulære væv. Er der en ubalance i salt- og sukkerkoncentrationer i kroppen med overskydende salt, kan det binde en del væske.

Afhængig af hvad du indtager, så kan din vægt køre op og ned med op til et kilo eller mere. Du kender det måske fra at du af og til skal af med store mængder vand igen og igen. Hopper du sådan en dag på vægten, vil denne afsløre et pænt relativt ”vægttab”! I denne forbindelse fortæller Hanne, at hun ikke længere føler sig så ”pumpet” – ikke mere har den tidligere fornemmelse af at være oppustet.

Efter hjemkomsten nyder Hanne fortsat ferielivet med megen hygge, lidt kom sammen, lidt festivitas og lidt for megen aftenhygge med vin. Hun insisterer dog på, at hun ønsker sig lidt længere ned i vægt og få høvlet lidt mere af fedtdepoter på lår, bagdel og mave for at opnå den anderledes fitte og tonede krop, hun drømmer om. Vi laver derfor en opdatering af betingelserne for WinFit og den videre rejse.

Vi har ca. 1,5 måned tilbage i vores aftale for afprøvning af systemet. Vi skal jo også huske at minde om, at vi ikke har at gøre med en egentlig slankekur, men en opbygning af muskelmasse. Det skal gøres ved at spise korrekt og at få nok protein til muskelopbygningen. Den øgede muskelmasse vil foranledige en øget og mere effektiv forbrænding. Spiser man samtidig som vejledningen foreskriver, så konverteres fedt til øgning af muskelmasse. Afhængig af fedtdepoter og kropstype, vil nogen opleve en stor vægtreduktion i starten, sidenhen vil det måske gå mere langsomt sammen med en tydelig opstramning/toning af kroppen. Nogle rapporterer, at de konverterer simultant – det vil sige, de bliver stort set på samme vægt, eller stiger i vægt. Her er vægtøgningen dog muskler, idet muskelvæv vejer mere end fedt.

Skærpet kurs! Slut med vin og brød

Jeg har funderet en del over væskebalancen. Er mon sket noget her? Er der blot tale om ophobet vand i kroppen, hvilket jeg hælder lidt til, fordi vægten bare cykler op og ned. Så vi leder efter den ”ukendte” faktor for Hanne.

For at udelukke og tage én ting ad gangen, så aftaler vi at minimere alkohol til den mængde som WinFit-systemet og LifeWave foreskriver: Èn gang ugentlig. Alkohol er flydende sukker og sætter sig på sidebenene (Genlæs evt. mit tidligere indlæg: ”Update 4”). Vi aftaler også, at det må være slut med brød! Begge er jo sukker/kulhydrat. Godt nok er der en proteindel fra brødet, men lad os få det fra det grønne med dets vitaminer og mineraler.

Vi aftaler også en skærpet kurs for morgentræningen, som foreskrevet. Bare 10-15 minutter efter at den halve liter vand er indtaget om morgenen. Denne lille og gerne højintens motion – hvor pulsen helst kommer maksimalt op. Dette 2 eller gerne 3-4 gange ugentlig.

Hurra! 5,2 kg mindre fedt

Vi afstår med at lave fedtberegning denne gang. Vægten er den samme og kropsmål er kun marginalt blevet mindre.

Vægtmæssigt ligger Hanne på samme sted som ved årsskiftet. Der er sket en lille reduktion på målebåndet med en reducering for brystmål over og under med hver 2 cm! Men disse indgår ikke som mål i den fedtberegner vi bruger: ”beregnbmi.dk”.

Vi beregner fedtprocenten ud fra husmandsmodellen, som jo er relativt usikker. Derfor har vi aftalt, at vi for sjov skyld og til den sidste opdatering i denne serie, betaler os fra en professionel In-body analyse for en mere præcis beregning af den procentvise del af muskelmasse, fedt, vand og knoglemasse. Så bliver det spændende at se, om vi kan matche denne med vore egne udregninger.

Siden starten har Hanne ”tabt” sig 5 kilo. Hun har reduceret sin fedtmasse med 5,2 kilo og de samlede udregninger fortæller, at hun samtidig har øget sin muskelmasse med 4 kilo! Differencen er væske/vand og den daglige metaboliske usikkerhed/tarmindhold mv.
Som nævnt, så kører vægten lidt op og ned over ugen – men med stadig flere vægtmål ned mod 74 kilo, så er tendensen klar: WinFit virker for Hanne. Både hun og jeg er fortrøstningsfulde. Vi aftaler, at nu skal der sættes turbo på for de sidste fem uger!

Følg med – sæt dine egne mål

Følg med på den sidste del af Hannes rejse mod en anderledes, sundere og mere fit og tonet krop. Jeg håber, at du måske er blevet inspireret af Hanne til at lave nogle ændringer i dit liv og hverdag. Som jeg indledte, så starter al forandring med drømme, senere med ønsker afløst af mål.

Mål sættes med dato, uge, måned eller år. Tilsætter du styrke og motivation, så får du en cocktail, som kan bringe dig hen, hvor du ønsker. Vi kommer med den sidste opdatering i april.

Skulle du have lyst til at opnå nogle af de samme resultater, eller er du nysgerrig på om WinFit-systemet kunne være noget for dig, så tag fat i mig! Vi kan starte med at tage en samtale i kommentarfeltet nederst herunder.

DEL
Tidligere artikelHurtigt lindring af smerter fra artrose i tommelfingerled
Næste artikelAkuthjælp til tandpine ved poolen
Det moderne menneske kæmper med mange fysiske og mentale udfordringer. Her er det vigtigere end nogensinde at tænke sundhed helt ud i hjørnerne. Det gælder om at være i balance - mentalt og fysisk. Det er Kim Hodys fokus. Kim er uddannet fysioterapeut og idrætslærer og har en mangeårig erfaring med behandling samt rådgivning inden for sport på motionsplan, kost og ernæring. Kim Hody er qua sin store interesse for sundhed og erfaren forhandler af LifeWaves produkter (Lifewave.com), Zinzino Omega-3 balanceolie og en Vegansk algebaserede omega-3 olie (Zinzino.com) Han er hertil forhandler af de essentielle æteriske olie fra dōTERRA (dōTerra.com). Kontaktinfo: +45 51901271 eller kontakt@kimhody.dk

2 KOMMENTARER

  1. Hvor er det bare fantastisk dejlig læsning.

    Jeg er stor fan af at behandle kroppen godt og have gode vaner i hverdagen – men ingen fanatisme der gør at man ikke kan hygge med familie på ferien eller hvor ens prioriteter nu ligger.

    Rigtig mange gode pointer omkring helheden og ikke kun fokus eet sted.

    Og hvor er Hanne bare sej. Kæmpe tillykke med det flotte resultat med kropsformningen.

    Bedste hilsner Mai-Britt

  2. Hej Mai-Britt,
    Tak for din tilbagemelding og fine kommentar..
    Du har ret, fokus for det gode liv og for sundhed kan være mange steder, afhængig af hvor du vil lægge din indsats. Hvad der er vigtigt for den ene, er ikke nødvendigvis vigtigt for en anden. En rejse for bedre sundhed kan følge mange spor og kan tage mange veje mod målet. Det vigtige er, at du er vedvarende, er fokuseret, har styrke og er motiveret for et lidt længere forløb hen mod dine egne definerede mål – et forløb som jeg håber fremgår af serien, kan være meget forskellige, men at man sagtens kan komme i mål med hvad man drømmer om.
    Vi glæder os til at afslutte rejsen – gøre status, tænke og overveje næste skridt.
    Mange hilsner, Kim

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here