WinFit update 3: I gang med body toning

0
167

Alle indlæg i serien:
WinFit start: Din guide til fedttab og flot krop
WinFit update: Sådan har Hanne tabt 2,9 kg på 10 dage

WinFit update 2: Hanne er top motiveret!

Hanne har nu været i gang med WinFit-programmet i otte uger. Det går faktisk godt – også selv om der har været nogle dropouts undervejs. For der er jo både job, familie og alt det man i øvrigt skal nå i et moderne liv.

Hannes familie har været fantastiske til at støtte op om forløbet, og Hannes WinFit-rejse har medført, at hele familien har kigget grundigt på kosten, og nu lever en del sundere. Ud er røget alt det usunde: Slik, kager, færdigmad (fast food og pizza m.v.) er blevet kraftigt beskåret. Ind er kommet: Mere groft, grønt og magert – dog med fokus på gode proteinkilder, det sunde fedt fra fjerkræ og økologisk kød. Familien er også begyndt at vælge de grove grøntsager og kål, bønner og bælgfrugter, da disse har en høj og god proteinkilde med et højt fiberindhold, som giver en god mæthed og noget for tarmene at arbejde med. Hanne har nemlig en tendens til en ikke altid velfungerende tarm. Dette er dog stort set blevet i orden efter opstart på systemet.

Den gode fremgang tilskriver vi dels et ændret kostindtag, dels de gode fordele fra Corsentials og Theta One. Hele familien nyder nu godt af Hannes nye liv, hvor ønsket fra start har været en sundere, smukkere, mere tonet krop.

De rigtige fedtstoffer og kulhydrater

Fedtstoffer er optimalt brændstof og den bedste kilde til forbrænding for mennesket. Vi er skabt til at forbrænde fedt. Fedt indeholder en langt større brændværdi end kulhydrat pr. gram. Fedtet er dog sværere at ”få fat på”, når der kræves energi for kroppens arbejde. Kulhydrater er langt lettere at mobilisere til en forbrænding her og nu. Dette tages først, når kroppen skal bruge energi til arbejde. Lever man derfor som Hanne har gjort i mange år, altså med en pæn kulhydratholdig diæt (se nedenfor), så kommer de uønskede fedtdepoter ganske langsomt over tid.

Sådan så Hannes kost ud før:

  • Ingen morgenmad
  • Ostemadder til formiddag
  • En pølsemad til frokost
  • Kaffe og urtete i løbet af dagen
  • Pasta og ris med grøntsager til aften (enkelte dage med endnu nogle ”madder” til aften).

Hannes kost manglede en rimelig andel af protein af en kvalitativ god proteinkilde samt det sunde fedt fra fjerkræ og fisk, de sunde olier fra oliven, sesam, raps og kokos – dette anbefales da også af LifeWave. De særdeles sunde og nødvendige Omega 3-kilder fra økologiske, fede fisk bør indtage en stor del af kosten. Det tager jeg op i et senere indlæg her på bloggen.

Mængde og valg af protein

Diskussionen vedrørende mængden af protein florerer derude: Anbefalinger fra såvel videnskab som sundhedsmyndigheder er, at man ikke bør indtage en høj dosis over længere tid. Et øget indtag af protein er kun nødvendigt for ældre mennesker og for idrætsfolk, der dyrker højintens og tung træning over længere tid. Det vil sige i en opbygningsfase eller i en situation af særlig art.

Anbefalingen fra WHO er på 0,75 g protein pr. kg/dag – altså ca. 53 gram for en person på 70 kg. Jeg har set, at nogle anbefaler mængder over 120 g for WinFit (nettoprotein). Det vil jeg kraftigt fraråde. Så store mængder vil jeg anse som særdeles skadelige i længden, da det belaster karsystem, nyrer og leveren unødigt. Leveren har kun et sted at sende så store mængder protein hen: Det bliver konverteret til fedt og lagt på fedtdepoterne og er absolut ikke hensigtsmæssigt.

I denne sammenhæng er det vigtigt, at man for gennemsnitsmennesket, hvor der ikke er ekstraordinære store krav til styrke eller udholdenhed, får en kvalitetsmæssigt god proteinkilde. Kig efter protein isolat – og hvis man vil muskelopbygge hurtigt, skal man vælge de animalske kilder og gerne fra fede fisk (dog ikke opdræt!). Essentielle polyumættede fedtsyrer fra fede fisk modvirker inflammationer og er godt for permeabiliteten over cellemembranen og dermed cellernes stofskifte. Det er god fornuft at supplere med et godt vitamin- og mineralpræparat. Alle B-vitaminer, D-vitamin og magnesium er vigtige for opbygningen. Dertil godt med motion.

Vegetabilsk protein er også en udmærket kilde og kan være valget for dem, der har det svært med proteinkilder fra kød. Man vælger det som giver mening for den enkelte. Vælger man vegetabilske kilder, går det langsommere med muskelopbygning end med de animalske kilder, da disse har et relativt lavere indhold af de essentielle aminosyrer.

Protein fra animalske kilder absorberes næsten fuldstændigt i tarmen modsat det vegetabilske protein, der optages mindre, er mere ufordøjeligt (billigere i køb), men som til gengæld giver en større mæthed, har en kortere passage i tarmen med deraf en måske pænt forbedret tarmfunktion. Derfor må man beslutte sig for, hvilken hest man satser på.

Mit råd er som altid at søge en balance og mærke efter, hvad der er godt for en selv og tilstræbe kun at få den mængde, man egentlig har behov for. Det er vigtigt, at man giver det tid til at virke – også ved brug af WinFit – ellers kan man faktisk risikere at tage på i stedet for at tabe sig. Koststudier har vist, at meget proteinrige diæter med et større kalorieoverskud – det vil sige en diæt, hvor man ikke samtidigt reducerer kalorieindtaget – øges vægten for forsøgspersonerne. Den individuelle kropskemi afgør dette. Er dette scenarie, så kan overskydende protein kun lagres som fedt.

Vil man studere emnet nøjere, giver LifeWave derfor i sine webinarer for WinFit brugere gode råd angående valg af proteinkilder.

Mit samlende råd vil derfor være: Tag lidt fra det hele – det vil sige så meget forskelligt på tallerkenen som muligt med hensyntagen til, hvad man ønsker at opnå. En balance.

Endelig skal man huske ”kostvinduet” i WinFit-programmet: Der skal indtages tilstrækkelig føde. Her menes det, at man spiser tilstrækkeligt inden for et 8-timers vindue. Er man sulten UDEN for vinduet, har man ikke spist tilstrækkeligt. Man vælger sit ”vindue”, som det passer ind i hverdagen.

Hverdag med WinFit

For Hanne er hverdagen med WinFit-systemet nu godt indarbejdet. Hun når sin morgenmotion, som hun har valgt at dyrke to gange ugentlig, hvor ca. 15 minutter er effektivt. Som nævnt i mine tidligere indlæg laver hun let opvarmning/smidiggørende øvelser efterfulgt af let løb, hop/høje knæløft og kapgang, englehop/tvist, og hvad hun kan finde på af variationer. Hun slutter af med tre til fem stigningsløb med maksimalt tempo for at få pulsen helt op.

Da græsset er vådt i denne tid, bruger hun ikke liggeøvelser. Dem gemmer hun til på jobbet: Her har hun nemlig fået indført pausegymnastik sammen sine kolleger, hvor de hver dag laver ”7 minute Work Training”. Dette lille nemme og hurtige Workout-program hentes gratis på nettet i App-Store og lægges på din smartphone. Der findes flere programmer. Tag den, der passer dig.

WinFit Body Toning – mere plads i Hannes jeans

For Hanne har WinFit vist sig at være et Body Tonings-system, og efter otte uger er hun nu ved at have rigelig plads i hendes tidligere lidt for stramme jeans!

Om hendes forbedringer fortæller hun, at hun nu:

  • kan løbe en længere strækning med stadig større fremgang
  • har opnået en langt større styrke/smidighed i ben og en større udholdenhed
  • har fået stor styrke i ben – flyver af sted på cykel
  • kunne før lave tre armstrækninger på knæene – kan nu udføre 12 på tåspidser
  • har fortsat større energi og overskud
  • er blevet ”rigtig glad” for sin krop
  • har fået lyst til mere motion og træning
  • for første gang kan hun se en begyndende bortskaffelse af fedt under armhuler – mindre ”mormorarme”
  • har fået en begyndende toning af bagdelen, som har været det helt store ønske.
  • sover rigtig godt.

Vand, vand og mere vand

Et aspekt vi dog har måttet kæmpe med, og som altid har været Hannes store udfordring er, at hun glemmer at drikke vand. Om morgenen går det rimelig godt, men hun glemmer ofte at drikke i løbet af dagen. Det taler vi om, og hun har derfor indført vandpauser før og efter de “7 minutes workout” på jobbet.

Det som er vigtigt at vide er, at blot ca. 1-2 procent dehydrering kan give en ca. 10 procent dårligere præstationskapacitet – både fysisk og mentalt, men også at man eventuelt kan blive slap, uoplagt, søvnig eller måske får hovedpine. Dertil kommer en nedsat effekt fra WinFit og Carnosine-plastrene. Der skal drikkes vand: Vejledende anbefales ca. 3 dl pr. 10 kg kropsvægt pr. døgn.

På vægten igen: Er der stadig fremgang?

Se de tidligere indlæg med de opnåede forbedringer fra de første 28 dage. Bemærk, vi bruger fedtberegneren fra Beregnbmi.dk.

FØR
Hannes vægt: 79,4 kg
Fedtprocent: 32,3
*Vægtet fedt: 25,65 kg

EFTER 28 dage
Hannes vægt: 77,5 kg
Fedtprocent: 28,52
Vægtet fedt: 22,1 kg

Resultat efter de første 4 uger er, at Hanne ”tabte” 3,55 kg fedt, men samtidig øgede sin rene muskelmasse med 1,65 kg. (Se evt. foregående indlæg for denne udregning).

EFTER 8 uger
Hannes vægt: 77,5 kg
Fedtprocent: 29,3
Vægtet fedt: 22,21 kg

* Et mål for vægten i kg af hendes fedtmasse, minus vægten af knoglemasse/muskelmasse og vand.

Bemærk at fedtprocenten er øget: Det skyldes den relativt simple udregning via den valgte fedtberegner, som bruger nogle faste kropsmål og derfor ikke tager højde for, at man taber sig i forskellig takt på forskellige kropsdele.
Vægtmæssigt har Hanne ikke rykket sig, men noget andet er sket- Den samlede udregning fortæller denne gang, at hun har tabt marginalt fedt på ca. 1,4 kg – men samtidig øget sin muskelmasse med præcis samme 1,4 kg.

Der er sket en omfordeling af fedt versus muskelmasse. En forbrænding af fedt og med en samtidig øgning i muskelmasse af samme værdi. Dette ses da også hos nogle af dem, der for tiden vælger at prøve WinFit og som beretter om, at de ikke taber sig, men at nogle faktisk tager på i vægt. Her skal man gøre sig klart, om vægtstigningen i virkeligheden dækker over en muskulær vægtøgning, hvilket man jo netop ønsker med WinFit. Et system, der ikke er en slankekur, men et system til toning af kroppen. Derfor kig i spejlet: Kan du se en anderledes tonet krop? Føler du dig anderledes fit? Har du tjekket noget af det stramme tøj, du ikke rigtig kunne være i tidligere?

Hanne får nu det, hun ønsker med at bruge LifeWaves Body Toning System. Siden starten er der sket en toning af hendes krop: Bryst, talje og lår – men særligt i 2. måned er der nu en mærkbar og synlig reduktion af de depoter, hun har under armhuler – de to uklædelige buler/vinger, som hun kalder dem. Det er hun særdeles tilfreds med, og hun er optimist for de næste måneder.

Målebåndet er blevet kortere

Hannes særligt vigtige mål er omfanget af talje, hofter og lår. Også målet over brystet – samt hendes pænt store depoter under armhuler – dér hvor det buler ud, vil hun gerne have reduceret. Som man vil se, er der ved at ske noget her. Det er vigtigt at pointere, at vi brænder fedtet i forskellig takt såvel som den muskulære opbygning ikke nødvendigvis behøver at vise sig der, hvor fedtdepoter forsvinder – husk vi toner!

Der vejes hver dag, og der tages mål én gang ugentlig. Herunder gives tre måltagninger: Startmål, samt mål for 4 og 8 ugers forløb.

Måltagning FØR og EFTER:
De tre mål samt den samlede reducering i cm:

  • Læg: 39 cm – 38 cm – 39 cm = 0
  • Lår: 63 cm – 63 cm – 63 cm = 0
  • Hofter: 106 cm – 101 cm – 100 cm = minus 6 cm
  • Talje: 87 cm – 81 cm – 82 cm = minus 5 cm
  • Bryst: 108 cm – 101 cm – 99 cm = minus 9 cm
  • Skulder bag: 57 cm – 57 cm – 55 cm = minus 2 cm
  • Skulder for: 52 cm – 52 cm – 51 cm = minus 1 cm
  • Over bryst: 98 cm – 96 cm – 95 cm = minus 3 cm
  • Biceps: 32 cm – 34 cm – 33 cm = plus 1 cm
  • Hals: 39 cm – 36 cm – 36 cm = minus 3 cm

Som det ses, har Hanne opnået pæne reduktioner på 26 cm, hvis alle mål lægges sammen. En samlet fedtreduktion på: 3,55 kg + 1,4 kg, som giver 4,95 kg totalt på 56 dage/8 uger. Hannes muskelmasse er øget med: 1,65 kg + 1,4 kg = 3,05 kg i alt.

En glædelig ting mere. Trækker vi hendes muskulære vægtøgning fra hendes fedtreduktion: 4,95 kg – 3,05 kg = 1,90 kg – får vi dette interessante regnestykke:

Hannes oprindelige startvægt før WinFit var 79,40 kg minus differencen ovenfor på 1,90 = 77,5 kg, som er hendes nuværende vægt 8 uger henne på WinFit-systemet. Hvad fortæller dette: Det fortæller, at hun ikke længere bærer rundt på 1,9 kg VAND! Hun har med andre ord sluppet af med en væskebyrde på 1,9 kg og hun har opnået en stærkt forbedret væskebalance og et langt bedre cellestofskifte og/eller med stærkt forbedrede elektrolytiske egenskaber i celle- og muskelvæv!

Værd at huske

Det kan være lidt op og ned på målinger. Måler og vejer man sig hver dag, så fortvivl ikke, hvis fantomresultaterne ikke kommer hurtigt. Heller ikke om de kører op og ned, og du ikke synes, du rykker. Som nævnt kan årsagerne være mange. Der er den daglige biologiske og metaboliske usikkerhed, man er oppustet, der sker evt. en detox/afgiftning.

Måske har man nogle dage med for megen ophobet væske i vævet. Kroppen kan ikke håndtere alt på en gang. Gode resultater kommer ved en vedvarende og dedikeret tilgang. Man skal have in mente, at ens uønskede depoter er opbygget over mange år. Mål og vej dig gerne hver uge, men bedøm helst på månedsbasis.

Hannes rejse med WinFit fortsætter

Hanne er meget tilfreds med forløbet hidtil. Vi er begge overbeviste om, at WinFit lever op til, hvad systemet lover. En toning af kroppen – med en fedtforbrænding og med en samtidig opbygning af kroppen til øget styrke og muskelvolumen.

Hanne holder derfor fast og forsætter sin WinFit Body Toning de næste måneder ind i det nye år og et stykke ind i foråret. I alt et 6 måneders forløb.

Følg hende her på bloggen på hendes videre rejse mod den krop, hun drømmer om, når jeg skriver næste gang omkring nytår.

Ønsker du også at brænde fedt og bygge muskler, så kom med ombord! Husk at det er mulighed for at stille spørgsmål til Hannes forløb eller andre spørgsmål angående WinFit Body Shapes Systemet, brug af plastre eller andre produkter fra Lifewave. Dette gør du i kommentar feltet under indlægget her : “Leave a Comment”.

DEL
Tidligere artikelTOHUMAN, min absolut favoritapp – sharing is caring
Næste artikelSådan slap Ulla af med voldsom migræne
Det moderne menneske kæmper med mange fysiske og mentale udfordringer. Her er det vigtigere end nogensinde at tænke sundhed helt ud i hjørnerne. Det gælder om at være i balance - mentalt og fysisk. Det er Kim Hodys fokus. Kim er uddannet fysioterapeut og idrætslærer og har en mangeårig erfaring med behandling samt rådgivning inden for sport på motionsplan, kost og ernæring. Kim Hody er qua sin store interesse for sundhed og erfaren forhandler af LifeWaves produkter (Lifewave.com), Zinzino Omega-3 balanceolie og en Vegansk algebaserede omega-3 olie (Zinzino.com) Han er hertil forhandler af de essentielle æteriske olie fra dōTERRA (dōTerra.com). Kontaktinfo: +45 51901271 eller kontakt@kimhody.dk

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here