Som professionel netværker med mange års erfaring inden for network marketing, er det nærmest blevet et kald for mig at udbrede kendskabet til denne branche. En branche, der af mange indlysende årsager er i rivende udvikling globalt.
Også i lille Dannevang vinder udbredelsen af network marketing mere og mere frem som afsætningsform. Men desværre har network marketing også kedelige og urimelige prædikater på sig, hvilket jeg derfor også med rette berører i mine fremtidige blogindlæg, da jeg vil skrive kontinuerligt om dette; min passion.
For det er præcis dét network marketing (forkortet NWM, eller NM) er: En fremdeles sympatisk og effektiv afsætnings-, markedsførings-, og forretningsform, hvorfor flere og flere virksomheder vælger at afsætte deres produkter via netop network marketing metoden. Herunder for at sikre international afsætning, da network marketing afsætningsmetoden, netop hurtigere kommer ud over grænserne end traditionel konventionel afsætning, hvor produktet typisk går igennem en række fordyrende salgsmellemled fra producent til en eksportør – importør – grossist – butikken – for til sidst, at ende hos os kunder.
Network marketing er kendetegnet ved høj kvalitet og service
Anderledes forholder det sig i network marketing (også kendt som multi-level marketing, forkortet MLM), hvor produktet anbefales efter ”mund til øre” princippet. Det vil sige, at vi som er begejstrede for et givent produkt, gerne anbefaler det til andre i vores netværk. Af samme grund kaldes metoden også for ‘relationsmarkedsføring’, idet vi netop har en relation til dem, som vi gerne anbefaler til. Det vil sige en anbefaling, der bygger på tillid og troværdig.
Vi kender det som forbrugere allerede fra restaurantbesøg, biografoplevelser, rejsedestinationer, biler m.m., hvor vi gerne deler vores positive oplevelser med andre og dermed bliver en slags ambassadører for de oplevelser og produkter, som vi selv har haft gode erfaringer med.
I lighed med at vi ligeså gerne (eller måske i endnu højere grad) deler negative oplevelser med vores netværk. Præcis dette faktum sætter meget store og høje kvalitetskrav til network marketing firmaerne i relation til produkternes høje kvalitet og pris, selskabets handling af ordre og logistik, herunder hurtig og effektiv leveringstid. Alle disse parametre må og skal være helt i top, for netop at bibringe en positiv oplevelse hos kunden – og for alt i verden ikke det modsatte. Kendetegnede for network marketing firmaer er således, et ekstremt højt kvalitets- og serviceniveau.
Derfor er network marketing for alle
I modsætning til konventionel afsætning, hvor produkter og services markedsføres via reklamer i aviser, magasiner, radio og tv osv. vælger network marketing firmaerne disse fordyrende markedsføringsomkostninger fra, for i stedet at honorere – eller præmiere om man vil – selskabets kunder og forbrugere, der loyalt anbefaler – eller måske ligefrem sælger – produkterne videre. Begrebet ‘uafhængig distributør’ er hermed født.
Network marketing selskaberne markedsfører sig således igennem et nationalt – eller oftest internationalt – netværk af uafhængige distributører, der modtager en kommission for at anbefale selskabets produkter til andre. Ligesom det er muligt for de uafhængige distributører at købe produkterne til engrospris og sælge dem videre til en højere detailpris med deraf fortjeneste. Dette kaldes i modsætning til network marketing for ‘direkte salg’.
Det unikke ved network marketing metoden er, at man via en fokuseret, prioriteret og vedholden indsats, kan opbygge sig et betragteligt netværk af kunder og distributører af hvem, man modtager kommission, hver gang disse køber produkter. Altså ikke kun ved et personligt salg fra gang til gang, men kontinuerligt fremadrettet, hvorfor denne afsætningsform tiltrækker mange mennesker, der ønsker at være selvstændige, men måske ikke har midlerne og modet, til at investere flere hundrede tusinder af kroner i etableringen af en konventionel virksomhed. Anderledes kan man starte op som uafhængig distributør i et network marketing selskab for fremdeles begrænsede midler. Man får tilmed produkter for sin beskedne investering. Af samme grund er network marketing for alle!
Vælg det rigtige network marketing selskab
Ønsket om residual indkomst – altså en støt stigende passiv indkomst, der fremkommer via salg af varer i organisationen – tiltaler derfor mange. Mit postulat er, at alle kan lykkes i network marketing, men dette indlysende ikke uden en seriøs indsats og herunder en vilje til at lære ”hvordan”.
Det er derfor væsentligt, at man vælger sit network marketing selskab med omhu, og herunder har stor veneration og behov for de produkter, som selskabet udbyder, og som man således selv bliver ambassadør for. Da afsætningen jo foregår på anbefaling til sine relationer, er det vigtig at man selv er begejstret for både selskab og i særdeleshed produkterne, så man dermed opleves med stor troværdighed. Ja, og selv kan være i det med 100 procent tillid til selskab og produkt.
Og vælger et network marketing selskab med en høj troværdighed og anerkendelse i markedet, da det er et tydeligt udtryk for et seriøst foretagende og derfor mangefold lettere at udbrede kendskabet til selskabets unikke produkter. Og vælger man endvidere et selskab, med internationalt markedsdækning, er det igen et tydeligt vidnesbyrd om, at produkterne har en høj og bred accept. Ligesom man dermed har muligheden for at bygge sin netværksforretning globalt.
Præcis et af de væsentligste hovedargumenter for mit eget valg af selskab, da jeg for lidt over fire år siden, besluttede at starte op som uafhængig distributør i LifeWave. Et network marketing selskab med distribution og salg i 110 lande!
Business & Pleasure
Jeg stillede således mig selv følgende spørgsmål; ”Tror du selv, at et produkt, der er markedsført og solgt i mere end 100 lande, via mund til øre metoden virker …?” Ja, det er da indlysende, at det gør, for ellers var det slet og ret ikke muligt, at nå så vidt og bredt ud med produkterne.
Tesen har da også vist sig at holde vand, da jeg i dag har en organisation på små 11.000 glade kunder og distributører, både nationalt og internationalt, der i august måned til sammen omsatte for små 5 millioner kroner.
Jeg håber, med dette mit første blogindlæg her på bloggen at give dig en bedre forståelse for network marketing som en fremdeles sympatisk og effektiv afsætnings-, markedsførings- og forretningsform.
Og uanset om du allerede er involveret i network marketing, eller blot er nysgerrig på branchen, så følg med herinde på bloggen, da jeg kommer til at poste endnu flere indlæg om min store passion. Network markting er blevet min livsstil – efter devisen; Business & Pleasure.
Blog Tohuman er ikke bare et sted som giver informationer, så som med dette indlæg fra en af den mest erfarende indenfor branchen vil værdifuld information om hvordan vi alle med simple midler kan skabe vores egen forretning. En forretning som vi fleste drømmer om at få, men bare ikke tør, her kan Network Marketing hjælpe dig på vej.
For dem som virkeligt i fremtiden ønsker at gøre drømme til virkelighed og ønsker at skabe en seriøs forretning baseret på Network Marketing og f.eks LifeWave, skabes der snart et Tohuman Cummunity med deltagelse af nogen af det bedste fra branchen. Fundamentet er allerede lagt med eksempelvis skabelsen af Tohuman App, Blog Tohuman og flere andre værktøjer, så det er bare at holde øje herinde,
Hold nu øje med næste indlæg fra Kenneth, vi kan allesammen lærer noget og blive bedre og mere fokuseret på vores forretning, det er en af vejen mod success.
God vind med jeres forretning og velkommen til de nysgerrige som gerne vil igang
Jan