Sådan passer du på din hud i solen – DEL 2

0
117
Foto: Toa Heftiba, Unsplash

Sådan opnår du en kemifri livsstil (DEL 1)

Vi har en forrygende sommer i år. De fleste nyder sommerlandet i vores danske smørhul, og andre har pakket kufferten for at drage mod sydlige himmelstrøg. Solen er vores ven og livgivende partner, og vi har i år allerede fået mere sol, end vi normalt får på en dansk sommer.

Vær forsigtig med solbadningen

Dog er det vigtigt, at man lærer at omgås solen på en praktisk og fornuftig måde. Ønsker du at blive brun, er den smukkeste farve den, der kommer langsomt. Passer du på med at omgås solen via løst og skærmende tøj (f.eks. lange ærmer) og en god hat eller kasket med skygge, så er man godt beskyttet og så får øjnene også en god beskyttelse selv uden solbriller.

Vær opmærksom på, at solens stråler også går igennem tøjet, blot i en mindre grad. Stråhatte yder ikke maksimal beskyttelse. Under parasollen er du heller ikke helt sikker – grundet refleksioner. Mørkt tøj skærmer dog mere end lyst tøj. Er man på havet, skal man passe særligt meget på.

Sådan gør du, når du bliver forbrændt

Jeg har fået en del henvendelser på min sidste artikel om, hvad man gør, hvis det er gået galt på førstedagen på stranden, og du ikke fik beskyttet dig optimalt – eller måske, som én gjorde, faldt i søvn i solen. GISP! Ja, den sidste kan nok komme til at svide lidt, og pæn ser man jo ikke ud. Her er egentlig tale om en førstegrads forbrænding med deraf betændelses reaktioner/inflammationer i huden, og fortsætter du med solbadning, opstår de næste trin med 2. og 3. grads forbrænding.

Er skaden sket – en forbrænding af huden – så gælder det om:

  1. At køle ned og give fugt.
  2. Hold dig ude af solen de næste 1-3 dage, indtil huden er restitueret.
  3. Brug endelig ikke fedtstoffer, olier eller salver.
  4. Husk, at huden har akut brug for nedkøling, fugt (væske) og hvile.
  5. Husk at drikke godt med vand (være hydreret) – gerne med lidt salt, da vi ofte får for lidt salt som svedes ud, når vi færdes i solen på en ferie. Du drikker bedst slurkvis igennem dagen.

Afkøling og fugt et must

Er du på en feriedestination og skal bruge hurtig lindring på din solskoldning, så er et godt førstehjælps tip at købe en yoghurt naturel.

  • Køb gerne flere kartoner, hvis det er store partier af kroppen, som er udsat.
  • Hertil skal også bruges 2-3 grønne agurker, som sammen med yoghurten holdes så koldt som muligt i køleskab.
  • Agurker skives meget tyndt og lægges som beskyttelse over øjne, og så er det på med den køleskabskolde yoghurt! Fortsæt denne ”behandling” i de næste timer, og du vil komme dig hurtigt.
  • Afhængig af graden af din forbrænding, må du vurdere om lægehjælp er nødvendig.
  • En anden god opskrift er: at tage en courgette/zucchini som man skærer i meget tynde skiver – lægges i en glasbeholder med en god spiseskefuld honning pr. 100 g grønt.  Lad stå en times tid på køl – rør rundt af og til. Når skiverne er bløde og møre, dupper man med de kolde skiver på de skade partier; eller disse lægges på som kompres. Skiftes løbende. Virker dulmende, kølende og honningen virker regenererende/ antiinflammtorisk og helende på huden.

Aloe Vera – perfekt til at dæmpe solskoldning

Er du på en feriedestination, hvor Aloe Vera-planten vokser – måske endda lige uden for vinduet – så er det blot at skære nogle af de tykke blade af og bruge. Planten er nemlig helt vidunderlig til at dæmpe solskoldninger. Den har stærke anti-inflammatoriske og helende egenskaber og giver fugt.

  • Skær Aloe Vera bladene i 2 cm tykke skiver.
  • Udtag det geléagtige frugtkød.
  • Smør frugtkødet på i rigelige mængder, og fortsæt gerne længe, da der sker en hurtig opsugning af huden.
  • En færdig Aloe Vera gel kan købes i mange forretninger sydpå, men vær obs., brug den uden konservering, benzoater el. lign. Kig på indholdsdeklarationen så du undgår, at der er tilsat parabener og anden uønsket kemi. Ellers må man ty til youghurt og agurk/courgetter i stedet.
Foto: Garrett Parker, Unsplash

Aftersun – et tveægget sværd

Mange af de aftersun produkter, man kan købe, indeholder kemiske/syntetiske parfume og duftstoffer. Disse er for det meste problematiske. Undgå parabener, som er hormonforstyrrende. Disse er ved at være fortid i Danmark og i EU, men findes stadig i stor mængde i produkter købt på feriedestinationerne sydpå. Mange produkter indeholder i stedet for parabener nu stærke allergifremkaldende tilsætningsstoffer – det handler altid om konservering. Produktet skal kunne holde sig i solen eller i strandtasken i 40-50 graders varme.

Det bedste er, at du køber et lødigt produkt herhjemme og sørger for, at have nok med til hele familien. Husk, der går mere til i brug, end du regner med. 1-2 tuber pr. person/uge er et godt bud. Men se dig for!

På ”kemiluppen” kan du tjekke de produkter, der er bedst i test. Her er de dog kun vurderet ud fra, om de indeholder forbudte stoffer. Husk på, at lovgivningen er meget langt bagefter i beskyttelse af dig som forbruger.

Jeg har kigget på mange af de populære og såkaldt ”sikre” produkter fra både supermarked og apotek som Derma/Aderma. De indeholder ganske mange stoffer – 20-30 forskellige. Ingen af dem er forbudte, men hvordan effekten er, når de er blandet i en cocktail, er der ingen informationer om. Netop dette aspekt er nu ophav til grundforskning blandt uafhængige forskere. Stoffer, der i dyreforsøg viser sig uproblematiske hver for sig, viser sig at give svære allergiske reaktioner, når de optræder i samme koncentrationer, sammen med et eller flere andre stoffer,der indtaget alene, er uproblematiske.

Har du allergi og/eller udfordringer med dit helbred, eller er du optager af en sund og kemifri livsstil, så er der kun de rene og naturlige varer tilbage – dvs. du skal kunne spise produkterne.

Opskrift: Hjemmelavet aftersun

Herunder får du min egen gode opskrifte på en rigtig fin aftersun, der køler huden, giver fugtighed og er god mod rødme, og hvor du lige har fået lidt for meget sol. Den har qua kokosolien, fine regenerative egenskaber (laurinsyre og myristinsyre), og den virker betændelseshæmmende og genopbyggende på huden. Brug den kold direkte fra køleskabet om muligt.

Grundopskriften kan varieres til en konsistens der passer, og du kan tilsætte dine personlige dufte ud fra de ægte æteriske olier. Eller blot uden duft.

Bemærk, at for olierne – BEGAMOT, LEMON og ORANGE, må du ikke udsætte dig for sollys de næste ca. 12 timer, da disse olier kan give fotokemiske reaktioner i form af misfarvning af huden. Gælder alle citrus olier. De er dog helt fantastiske til indvortes brug – en dråbe i et glas vand, eller 2-3 dråber i en glasflaske togo.

Til den hjemmelavede ”aftersun lotion” skal du bruge:

  • 100 g økologisk jomfru kokosolie
  • 300 g Aloe Vera gel – eller drikke Aloe Vera
  • Æteriske olier efter lyst og temperament

Smelt den faste kokosolie i et vandbad. Når afkølet, røres godt sammen med Aloe Vera, brug evt. el-pisker. Dernæst tilsættes den ægte æteriske olier efter eget valg. Brug f.eks. lavendel, som virker kølende og regenererende, romersk camille, som neutraliserer allergier og øger hudens evne til at regenerere. Myhrra, udvundet af harpiks fra et lille træ, der vokser på den arbiske halvø (er kostbar, men måske en af de mest helende og helbredende olier, man kan bruge på sin hud). Den virker fantastisk på tør, sprukken/revnet og inflammeret hud. Kan blege eller endda helt fjerne brune mærker – leverpletter m.fl.

Den færdige lotion kommes på glaskrukke eller anden god beholder og opbevares køligt

Det sikre valg – undgå solen

Går du ind for det helt sikre – til sig selv og familien, så undgå de timer, hvor solen ”skader” mest. Voksne og børn bør holde sig ude af solen mellem kl. 11 og 15/16/17 alt efter årstid, og hvor sydligt man befinder sig.

Gælder det aftersun, så er der for mig kun variationer af opskriften ovenfor eller Aloe Vera i en topkvalitet uden tilsætninger. Jeg bruger af og til drikkemodellen, som er køleskabsvare, hvis den findes, til ansigt og udsatte steder. Spørg efter den i din helsekostbutik eller søg på nettet.

I kontaktfeltet under artiklen, kan du se hvilke æteriske olier jeg selv bruger.

Følg med her på bloggen over sommeren, hvor jeg kommer med flere forslag til, hvordan du kan opnå en mere sund og kemifri livsstil.

Fortsat god sommer!

DEL
Tidligere artikelSådan lindrer Helle smerter i kroppen med naturlige plastre
Næste artikel8. sunde vane: Sådan kan du snige NOK frugt og grønt ind i din kost
Det moderne menneske kæmper med mange fysiske og mentale udfordringer. Her er det vigtigere end nogensinde at tænke sundhed helt ud i hjørnerne. Det gælder om at være i balance - mentalt og fysisk. Det er Kim Hodys fokus. Kim er uddannet fysioterapeut og idrætslærer og har en mangeårig erfaring med behandling samt rådgivning inden for sport på motionsplan, kost og ernæring. Kim Hody er qua sin store interesse for sundhed og erfaren forhandler af LifeWaves produkter (Lifewave.com), Zinzino Omega-3 balanceolie og en Vegansk algebaserede omega-3 olie (Zinzino.com) Han er hertil forhandler af de essentielle æteriske olie fra dōTERRA (dōTerra.com). Kontaktinfo: +45 51901271 eller kontakt@kimhody.dk

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here